Robots voor de klas: het klinkt eerder als het begin van een spannende film dan de werkelijkheid, maar robotica in het onderwijs is helemaal geen ver-van-je-bedshow. Robots in het onderwijs kunnen leraren helpen met saaie en repetitieve taken, maar ook echt wat bijdragen aan de manier van lesgeven. Wat zijn de voordelen en wat zijn de nadelen van robots in de klas? En waar kun je ze al tegenkomen. We besloten er eens in te duiken.
De eerste echte concrete testen van robots voor educatie van kinderen gaan echt al een hele poos terug. In Japan was er in 2009 zelfs al een robot die een compleet vak gaf aan basisschoolkinderen. Hoewel de kinderen enthousiast waren, leverde het ook meteen een schrikbeeld op: gaan robots uiteindelijk de complete baan van de ‘echte’ leraar overnemen? Dat is niet de bedoeling: de tests die in Nederland met robotica in het onderwijs worden gedaan zijn vooral gefocust op de ondersteuning van de docent. Het empathische, motiverende en sociale deel is natuurlijk nog altijd iets waarbij de mens een flinke streep voorheeft op de robots!
Nu zien we je denken: wat voor soort robotica moeten we aan denken in het basisonderwijs? Misschien vind je het wel een heel eng idee om je kind met robotica te laten samenwerken, maar robotica heb je in alle soorten en maten. Om het wat te verduidelijken zetten we een aantal voorbeelden voor diverse vakken op een rij:
Sqriba (schrijven)
Het is nu eenmaal zo: door de digitalisering op deze aardbol maken steeds minder mensen gebruik van het handschrift. Toch moeten basisschoolleerlingen nog altijd leren schrijven. Sqriba speelt daar op een handige manier op in. Het werkt zo: een magnetische pen activeert de spieren die de leerling gaat gebruiken bij het schrijven. Hierdoor leert de gebruiker, zonder dat hij of zij zelf al wat schrijft, de bewegingen die het met de hand moet maken om bepaalde letters of cijfers te schrijven. In Jip en Janneke-taal: je hand volgt de pen, waarna het makkelijker is om uiteindelijk zelf te schrijven.
Bee-Bot (rekenen, taal en meer)
De Bee-Bot doet allereerst zijn naam eer aan. Het is namelijk een robot in de vorm van een bij. Maar naast dat-ie er leuk uitziet voor de kinderen, is-ie vooral nuttig om kinderen het een en andere bij te brengen. Met diverse matten kun je de focus leggen op rekenen of taal, maar je kunt de Bee-Bot ook toepassen op topografie, verkeer en techniek. In het filmpje hieronder kun je zien hoe de Bee-Bot in grote lijnen gebruikt kan worden.
Nao-robot
Naast specifieke robots voor specifieke handelingen, zijn er dus ook wel autonome AI-robots die gebruikt kunnen worden voor het onderwijs. Het bekendste voorbeeld daarvan is misschien wel de Nao-robot. Deze robot wordt niet alleen gebruikt voor basisonderwijs, maar ook voor academische instituties over de hele wereld. De Nao is zelflerend en kan voor meerdere doeleinden worden gebruikt, maar in dit artikel is één onderwerp misschien wel interessant om eruit te lichten. In 2012 werd er in Engeland namelijk geëxperimenteerd met de robots op een school waar autistische kinderen les krijgen. Ook in Nederland wordt er al langere tijd gekeken naar de mogelijkheden van deze slimme robot in het onderwijs.